۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۶۵۱۹۱۶
منبرهای مجازی؛

کرونا و نیاز شدید بشر به معنویت | علم و ثروت به تنهایی عامل آرامش نیست

کرونا و نیاز شدید بشر به معنویت | علم و ثروت به تنهایی عامل آرامش نیست
استاد خارج فقه و اصول حوزه با استناد به مبانی دینی، دین مبین اسلام را دین عقلانیت و منطق خواند و از تاثیر شگرف دعا و مناجات در رفع مشکلات و گرفتاری ها سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا از تاثیر دعا و نیایش در رفع گرفتاری های بشریت سخن به میان آورد.

او ضمن اشاره به شرایط پیش آمده در دنیا و جهان شمولی ویروس کرونا، احساس عطش و نیاز بشر به معنویت و دعا را مضاعف توصیف و تاکید کرد که در چنین شرایطی آیین و مسلکی می تواند این نیاز را مرتفع سازد که توام با عقلانیت و اعتدال باشد.

استاد محمدی با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) چهار نکته کلیدی در موضوع بحث خود ارائه و نتیجه گیری می کند که سبک زندگی همراه با اعتدال در آینده جهان و بشریت حرف اول و آخر را خواهد زد.

آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست سخنان این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با موضوع تاثیر اعتدال در سبک زندگی در جهان امروزی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی« وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً»

مطلبی که در این زمان حساس می خواهم عرض کنم تاثیر اعتدال در سبک زندگی در جهان امروزی است.

نکته اول؛ این که بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در ابتدا تمدن سازی اسلامی را مطرح فرموده، در انتها نیز به سبک زندگی اسلام اشاره کرده است، این نشان می دهد سبک زندگی حسن ختامی در این بیانیه است.

نکته دوم؛ این که دنیای امروز با این ویروس ذره بینی و تهاجم جهانی این ویروس فهمید که نه علم و نه ثروت و نه قدرت هیچ کدام به تنهایی نمی تواند امنیت، آرامش و خوشبختی را برای جوامع به ارمغان آورد.

نکته سوم؛ جهان احساس شدیدی نسبت به معنویت پیدا کرد؛ شاهدش این است که در کاخ به اصطلاح سفید که باید آن را کاخ سیاه نامید جلسه ای برای دعا کردن جهت رفع این گرفتاری انجام شد. این البته به نظر من به احتمال بسیار زیاد یک جنبه سیاسی دارد، جامعه آمریکا این نیاز را احساس کرده و سیاست مداران اینچنین رفتار کرده اند؛ اما به هر حال نشان می دهد طبیعت بشر احساس شدیدی نسبت به دعا و معنویت پیدا کرده است.

یا پزشک معالجی در دانشگاه آمستردام هلند تحقیقاتی را در خصوص بیماران بهبود یافته کرونا انجام داد و بعد متوجه شد که هیچ توجیه علمی ندارد؛ او می گوید ما تحقیقات علمی درباره تاثیر معنویت و نیایش را شروع کرده ایم.

نکته چهارم؛ نظریه جنگ ایدئولوژی در جهان اتفاق خواهد افتاد؛ به نظر من مساله ویروس کرونا این جنگ را جدی تر به ما نشان می دهد، البته رقابت در تسلیحات بیولوژیکی هم یکی از نظریه هایی است که تحلیل گران سیاسی ابراز می کنند .

به هر حال به نظر می رسد در این شرایط اگر وضعیت این بیماری و ویروس طولانی شود یک جنگ ایدئولوژی تمام عیار در جهان رخ خواهد داد؛ در این شرایط ایدئولوژی قوی می تواند در جهان موفق باشد که همراه با اعتدال و تؤام با عقلانیت باشد.

سبک زندگی همراه با اعتدال و میانه روی در جهان حرف اول را خواهد زد؛ قرآن می فرماید « وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً» امت وسط جهان تشیع و جهان اسلام است؛ ما معتقدیم دین تشیع حق و همراه با اعتدال و میانه روی تام و کامل است، امام علی می فرماید «الْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِيَ الْجَادَّةُ» بنابراین احتمال قوی در آینده باید این را توجه داشته باشیم که جنگ ایدئولوژی خواهد بود و سبک زندگی در جهان آینده حرف اول را خواهد زد.

حوزه های علمیه باید در این جهت تلاش کنند، عالَم تشیع بهترین عالمی است که همراه با اعتدال و میانه روی است و ما می توانیم به دنیا بفهمانیم آیین تشیع و اسلام می تواند خوشبختی جامعه را به وجود آورد و آسایش و آرامش ایجاد کند و به عقیده بنده به نظر می رسد سبک زندگی همراه با اعتدال را حرف آخر خواهد زد.

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین و لا تجعلنا ممن نحسب اننا نحسن صنعا.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
رزمایش مواست چقدر شبیه ایام جنگ و دفاع مقدس می مونه.
1
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
نباشد کرونا مگر یک مرض ؟ چرا بهره گیرند از آن با غرض؟
غرض حمله بر دین اسلام ما است ، لذا خوش ندارند بگوین راست . ز جهل زیادی ندانسته اند ، درِ عقل را روی خود بسته اند . ندانسته اند این که اسلامیان ، به ایمانِ محکم برند از میان،
همه جاعلانِ دروغ و دغل ، که ابلیس بنشانده اند در بفل ، نبودند مگر شرزه شیران ما ، سپاهِ غیوران ز ِ ایرانِ ما ،
زدند سیلیِ سخت در اِنتِقام ، بدشمن که نا بود شدش اِنتِظام ، گرفتند از او قدرتِ میمنه ، که زائِل شدش هیبت و هیمنه .
1
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
نباشد کرونا مگر یک مرض ؟ چرا بهره گیرند از آن با غرض؟ غرض حمله بر دین اسلام ما است ، لذا خوش ندارند بگویند راست . ز جهل زیادی ندانسته اند ، درِ عقل را روی خود بسته اند . ندانسته اند این که اسلامیان ، به ایمانِ محکم برند از میان، همه جاعلانِ دروغ و دغل ، که ابلیس بنشانده اند در بغل ، نبودند مگر شرزه شیران ما ، سپاهِ غیوران ز ِ ایرانِ ما ، زدند سیلیِ سخت در اِنتِقام ، بدشمن که نا بود شدش اِنتِظام ، گرفتند از او قدرتِ میمنه ، که زائِل شدش هیبت و هیمنه .
1
0